|
|
|
|
|
At Køre flere Mc´er sammen er fascinerende, men
ikke helt ufarligt. Men hvis vi alle retter os efter nedenstående regler, er det både spændende og sikkert.
|
På smalle veje:
Uden midterstribe køres der i enkelt-kolonne med rimelig afstand (skitse 1).
|
|
På andre veje:
Med midterstribe køres der i dobbelt-kolonne (skitse 2).
|
|
På motorveje:
Aftales altid forud i de enkelte grupper (ellers som skitse 2).
|
Placering:
|
Forreste MC i kolonnen placerer sig altid til venstre. Gør gerne kolonnen ”bred” ved at bruge hele kørebanens bredde (holde til venstre / holde til højre).
|
|
I kurver øges afstanden så der bliver mulighed for, at den forankørende kan benytte hele vejbanens bredde under svingningen (skitse 3).
|
|
Der holdes altid afstand efter forhold, fart m.m. (Husk: sikkerhed frem for temperament !)
|
Hastighed:
|
Hold altid øje med MCén bag dig - sæt farten ned, hvis afstanden bliver for stor !
|
|
Placer dig forrest i kolonnen hvis du vil køre jævnt og roligt - der er mere ”tempo-kørsel” bagest i kolonnen (elastik-effekt).
|
|
Det bliver derfor altid den langsomste, der bestemmer farten - tænk på det !
|
Stop ved vejkryds og lign.:
|
Ved stop forkortes kolonnen, ved at placere sig ”forhjul ved baghjul”(skitse 4),og ikke ved siden af hinanden, da dette begrænser sidemandens udsyn til siderne betragteligt.
|
|
Ved igangsætning: se retningsændring.
|
Retningsændring:
|
Hold sammen - undgå at få kolonnen splittet (Vær kvik - men ikke dumdristig !)
|
|
Hvis kolonnen ikke er samlet efter en retningsændring, skal den bagerste MC i gruppen foran, placere sig på et synligt sted og vente på de resterende. Når der igen er kontakt, starter ”venteren” som forreste MC i denne gruppe - men beholder sin oprindelige venstre- / højre-placering i kolonnen !
|
|
Den forreste gruppe kører videre med nedsat hastighed - eventuelt til førstkommende egnede opsamlingssted.
|
Hvis nogen forlader gruppen:
|
Hvis en deltager træder ud af gruppen, drejer fra eller lignende, beholder den bagvedkørende sin plads, men trækker op og lukker hullet.
|
Overhaling:
|
Ved alle overhalinger skal hastigheden afpasses, så alle har mulighed for at komme ind foran den overhalede.
|
|
På alm. vej:
Der overhales fra forrest i kolonnen (individuelt - når den enkelte er klar til det).
|
|
På motorvej (korte stræk):
Ved samlet kørsel i dobbelt-kolonne (som ovenfor).
|
|
På motorvej (lange stræk):
Metode aftales altid forud i de enkelte grupper.
Husk: Er vi mange nok, kører vi gerne i flok. 😉
|
|
|
|