Velkommen til vores hjemmeside

Lidt stof til eftertanke, inden en ferietur starter.

  Generelt har det nok aldrig været lettere at forberede sig til og sikre sig før en tur/ferie på mc. Men for de mindre erfarne kan nogle tips og gode råd alligevel være på sin plads.

 Ud over at have sine forsikringer i orden, bør man være helt sikker på

at mcén er i tip top stand, helst efter et værkstedseftersyn/service.

Det være sig på et anerkendt mærke værksted, eller et værksted man har fuld tillid til. Ellers kan defekter i mcéns mekanik ødelægge meget af ferien – og blive rigtig dyrt.

 Giv det en alvorlig tanke, at på en 3-5000 km lang og belæsset ferietur over 1 til 3 uger med bl.a. motorvejs kørsel og kø dannelser,

bjergkørsel med store stigninger, kommer mcén på meget hårdere

arbejde og kører længere, end ved normal hjemlig kørsel.

På sådan en tur vil defekter, der før eller siden ville have vist sig

hjemme, hurtigt dukke op undervejs og kunne spolere rejseglæden.

 Er mcén ikke gennemtjekket og i tip top stand hjemmefra, viser det sig ofte hurtigt på en langtur, hvor den velkendte Murphy’s lov hurtigt træder i kraft. Det er loven om, at alt hvad der kan gå galt, går galt. Og det sker desværre i en del tilfælde.

 Ud af SOS International´s skadestatistikker kan man læse, hvad der er de mest almindelige fejl og skader, når man er på ferien i udlandet og får brug for SOS hjælp.

- Olie spild fra diverse pakninger.

- Startproblemer (typisk 4 til 5 år gamle batterier) som falder sammen.

- Dæk, bremser & støddæmpere.

- Kølevæske, bremsevæske, brændstof utætheder og udstødningsanlæg.

(i mange lande er det ulovligt at køre med uoriginale udstødningsanlæg)

Listen giver et godt indtryk af, hvor der skal sættes ind med kontrol og justeringer inden ferieturen.

Dette kan som sagt gøres af anerkendt mc værksted, eller et værksted man har tillid til.

Så få nu tjekket følgende før rejsen begynder.

- Kølevand, kølesystem og ventilator.

- Bremsevæske (skal skiftes hvert andet år).

- Bremseklodser, bremserør & støddæmpere.

- Oliestand (husk evt. lille dunk med ekstra olie).

- Dækkene skal have tilstrækkelig slidbane og korrekt dæktryk, og vær opmærksom på, at stort læs kræver øget dæktryk (se instruktionsbogen).

Det er klogt at have mindst 3 mm mønsterdybde i dækkene når man kører hjemme fra (husk loven siger 1 mm, og så er dækket ikke lovligt mere).

- Er lygterne korrekt indstillet (med passager og bagage kan den normale lygteføring blive for høj).

Selvfølgelig koster det noget, således i tide at bringe sig nogenlunde på den sikre side inden ferieturen, men udgifterne og navnlig ærgrelserne og tidsspildet, blive meget mindre hvis uheldet skulle være ude, og kan måske endda helt undgås.

Husk endvidere at medbringe.

- Kædespray.

- Original registrerings attest.

- Forsikrings papirer: Det røde og det grønne bevis (kan fås hos forsikringsselskabet).

- Gul sikkerheds veste og nødhjælpstaske (kan købes hos Hein Gericke til billige penge). Dette er i dag et lovkrav i mange lande.

- Gult sygesikringsbevis.Husk at dette ikke gælder i alle lande mere (spørg hos kommunen, eller eget forsikringsselskab).
 -Blåt sygesikringsbevis.

 Men bortset fra alle disse fine linjer, skal vi jo også holde fokus på alle de dejlige timer, som en ferie i udlandet kan give.

  Husk at den vigtigste del af alt, sidder mellem ørerne på dig selv...! 
 

Nyeste kommentarer

19.08 | 10:46

Vi har en tur på på lørdag til Middelalder Festival i Horsens. Vi køre ...

15.04 | 18:04

SUPER Mc-kursus i dag i Vejen. Tak til Grande, Allan og Carsten

08.04 | 14:37

Tak for info. er rettet....

08.04 | 14:04

Tyrkerfejl! under Turkalender på hjemmesiden. Nederst står der ...